Vint anys d’AU Agenda Urbana, la guia cultural que resisteix

AU Agenda Urbana ha bufat vint espelmes. La revista cultural gratuïta en paper va complir dues dècades al març i ho va celebrar el divendres 12 de juny amb una festa que va reunir més de setanta persones a Impresum, la impremta valenciana que encén les màquines cada mes per imprimir-la. Col·laboradors, amics i noms de pes de la cultura valenciana van brindar per estos vint anys i 206 números. Hi va haver regals, alguna sorpresa i música en directe, amb la complicitat també de la cervesa Tyris, el Celler Cataruz i Malafama.

Fundada el 2006, AU va nàixer de la mà de l’impressor Dani Matoses, el dissenyador francés Willie Kaminski i la periodista Virginia Rabal. La idea era replicar a València allò que La Butxaca ja feia a Barcelona. Poc després s’hi van incorporar com a becàries Gloria Pozuelo i Sara Mut, i el que havia de ser una etapa d’aprenentatge va acabar sent una aposta laboral i vital. Hui són elles dos, amb Kaminski, qui encapçalen el projecte: «convençudes que la cultura ha de ser accessible, propera i compartida».

No és poca cosa haver arribat ací. AU ha sobreviscut a la crisi de 2008, a la pandèmia i a la irrupció de l’online i la intel·ligència artificial sense renunciar al paper. La revista, impresa i digital (au-agenda.com), és gratuïta i mensual, i recull els esdeveniments culturals de València i la seua àrea metropolitana. Hi caben les grans cites (La Mostra de València, el festival Deleste, Sagunt a Escena, les exposicions de l’IVAM o la Fira del Llibre) però també les propostes xicotetes, valencianes i en valencià, fetes per dones i col·lectius dissidents que no sempre troben lloc als grans mitjans. I encara hi ha espai per a la literatura, els còmics, les sèries, la gastronomia, els jocs de taula o les activitats infantils.

En un moment en què tot empeny cap a la pantalla, que una revista cultural gratuïta en paper arribe als vint anys diu alguna cosa sobre el valor de tindre infraestructura pròpia i propera. Enhorabona, companyes!